معرفی و بررسی تجهیزات شبکه پسیو

تجهیزات شبکه پسیو

تجهیزات شبکه پسیو شامل مجموعه ابزارهایی است که با جریان برق عمل نمی‌کنند. این تجهیزات برای تقویت، تولید و یا هدایت سیگنال استفاده نمی‌شوند. در مقابل تجهیزات شبکه پسیو، تجهیزات اکتیو قرار می‌گیرد که در تقویت، تولید و هدایت سیگنال تاثیرگذار هستند. در ادامه این مطلب آشاآروین به معرفی و بررسی لیست تجهیزات شبکه می‌پردازیم.
تجهیزات شبکه

 

تجهیزات شبکه

 

تمامی شبکه‌های رایانه‌ای شامل مجموعه‌ای از تجهیزات است که هر کدام برای یک کار کاربرد دارند. همان طور که گفتیم تجهیزات شبکه به دو نوع اکتیو و پسیو تقسیم می‌شود که قصد داریم در این مقاله به بررسی لیست تجهیزات پسیو شبکه بپردازیم.

 

تجهیزات شبکه پسیو

 

بخش مهمی از شبکه، به تجهیزات Passive اختصاص دارد که برای زیرساخت شبکه کاربرد دارند. این تجهیزات به طور غیرمستقیم بر روی شبکه تاثیر می‌گذارد. در عین حال باعث افزایش کیفیت و بهره‌وری شبکه می‌شود. همچنین باعث سرعت‌دهی، پایداری و توسعه بهتر شبکه نیز می‌شود.

از این وسایل برای انتقال داده در بستر Network استفاده می‌شود که شامل پچ کورد، فیبر نوری و کابل‌های مسی است. یک نکته مهم در خرید تجهیزات برای شبکه پسیو، توجه به کیفیت است. زیرا هر چه کیفیت این تجهیزات بالاتر باشد، تاثیر بیشتری در پهنای باند تحت پوشش شبکه و سرعت آن دارد.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای تجهیزات پسیو، قابلیت عیب‌یابی و توسعه شبکه است. برخی از مهم‌ترین تجهیزات پسیو برای شبکه عبارتند از:
لیست تجهیزات شبکه

 

کابل

 

یکی از مهم‌ترین ابزارها در لیست تجهیزات شبکه کابل است. این وسیله کاربردی به دو صورت مسی و فیبر نوری تولید می‌شود. از کابل‌های مسی برای شبکه‌هایی که فاصله تجهیزات آن‌ها 100 متر یا کمتر باشد، استفاده می‌شود. اما کابل فیبر نوری برای شبکه‌هایی با مسافت بیش از 100 متر کاربرد دارد.

قدرت انتقال داده در کابل‌های فیبر نوری بیشتری از کابل‌های مسی است و به همین خاطر در مسافت‌های طولانی از آن‌ها استفاده می‌شود.

برای اینکه تکنیسین بتواند از کابل در شبکه استفاده کند، در ابتدا و انتهای آن یک سوکت ایجاد می‌کند. این سوکت قابلیت اتصال کابل به سایر تجهیزات را آسان می‌کند. به طور کلی کابل‌ به عنوان یکی از تجهیزات شبکه پسیو انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

کابل UTP: کابل‌های یو تی پی شامل چند نوع مختلف است که شامل:

  • Cat 1 یا همان سیم تلفن دو رشته ای است.
  • Cat 2 برای شبکه‌های Token Ring کاربرد دارد و حداکثر سرعت آن ۴ مگابیت در ثانیه است.
  • Cat 3 شبکه‌های Token Ring کاربرد دارد و حداکثر سرعت آن ۱۰ مگابیت در ثانیه است.
  • Cat 4 برای شبکه‌های Token Ring کاربرد دارد و حداکثر سرعت آن ۱۶ مگابیت در ثانیه است.
  • Cat 5 با پشتیبانی از مسافت بیش از ۱۰۰ متر، سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه دارد.
  • Cat 5e با پشتیبانی از مسافت بیش از ۱۰۰ متر، دارای سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه است.
  • Cat 6 با پشتیبانی از ۱۰۰ متر، دارای سرعت ۱۰۰۰ مگابیت در ثانیه است.
  • Cat 7 جدیدترین نوع کابل‌های شبکه پسیو هستند و کاربرد زیادی در دیتا سنتر دارند.

استانداردترین نوع کابل‌ها Cat 5، Cat 5e و Cat 6 هستند و برای Token Ring و Ethernet استفاده می‌شوند.

تجهیزات شبکه پسیو

 

رک‌ در تجهیزات شبکه

 

ابزار دیگری که در لیست تجهیزات شبکه پسیو قرار می‌گیرد، رک نام دارد. این وسیله نوعی محفظه است که متعلقات دیگری از جمله سوئیچ، مودم، روتر و … را در آن قرار می‌دهند. با توجه به اینکه کیفیت رک در عملکرد و سرعت شبکه تاثیر زیادی دارد، انتخاب این وسیله مهم است. بنابراین چند نکته مهم در مورد رک‌های شبکه که باید به آن دقت داشته باشید، عبارت است از:

  • اندازه و سایز که واحد آن Unit (یونیت) است.
  • وجود فن: فن برای خنک کردن تجهیزات داخلی در رک استفاده می‌شود.
  • وجود پچ یا پریز: در برخی از رک‌ها پچ پنل یا پریز برق نیز تعبیه می‌شود که در تعیین قیمت آن تاثیرگذار است.
  • عمق رک: این معیار با سایزهایی مثل 30، 34، 40، 46 و … سنجیده می‌شود.

 رک در تجهیزات شبکه

 

پچ کورد در لیست تجهیزات شبکه

 

پچ کوردها یکی دیگر از تجهیزات مهم برای شبکه‌ پسیو است. پچ کورد نوعی کابل کوچک است که از آن برای متصل کردن سایر تجهیزات و اجزای سیستم استفاده می‌شود. این نوع کابل با طول کمتر از 5 متر به دو شکل مسی و فیبر نوری تولید می‌شوند. برای اینکه تکنسین شبکه بتواند یک سوئیچ را به کامپیوتر یا روتر متصل کند، به چنین ابزاری نیاز دارد.

از سوی دیگر پچ کورد به منظور هدایت سیگنال بین دو دستگاه نزدیک به هم نیز استفاده می‌شود.

تجهیزات مهم شبکه

 

سوکت‌های دیواری

 

از دیگر قطعاتی که در یک سیستم شبکه پسیو استفاده می‌شود، سوکت دیواری است. از این وسیله برای دسترسی کاربران به شبکه استفاده می‌شود. در واقع کاربر با کمک سوکت دیواری می‌تواند از طریق کابل شبکه، به شبکه اصلی وصل شود. به هر حال سوکت دیواری وسیله‌ای کاربردی است که در کنار کابل شبکه دسترسی شما را به شبکه ممکن می‌سازد.

تجهیزات اصلی شبکه

 

پچ پنل

 

این قطعه به شکل مستطیل است و روی آن تعداد مشخصی پورت شبکه قرار می‌گیرد. سپس پچ پنل را داخل قطعه رک قرار می‌دهند. اتصال یک نود به شبکه از جمله مهم‌ترین کاربردهای این قطعه است.

برای اینکه یک مهندس شبکه بتواند تجهیزات اکتیو و کابل‌های شبکه را به یکدیگر متصل کند، به پچ پنل نیاز دارد. در واقع باید این ابزار را یکی از مهم‌ترین قطعات در تجهیزات شبکه پسیو به حساب بیاوریم. این قطعه با پورت‌های مختلف شماره‌گذاری می شود. سپس تکنسین براساس تشخیص خود، هر کابل شبکه را به یک پورت متصل می‌کند.

اگرچه گفته می‌شود که سوکت‌ها کاربرد زیادی ندارند. اما از آنجا که ممکن است در آینده ساکنین ساختمان بخواهند از طریق سوکت وارد مدار شبکه شوند، در زمان کابل کشی باید سوکت‌ها جایگذاری شوند. کاربرد پچ پنل هم برای ایجاد سوکت‌هاست. از سوی دیگر برای اینکه بتوانید شبکه را در آینده عیب‌یابی و تعمیر کنید، به پچ پنل نیاز خواهید داشت.

ایجاد نظم در کابل‌ها و بهینه کردن شبکه از دیگر کاربردهای پچ پنل است. بنابراین این قطعه برای تکمیل لیست تجهیزات شبکه ضرورت دارد.

انواع تجهیزات پسیو

 

کیستون

 

یکی دیگر از قطعاتی که در لیست تجهیزات شبکه قرار می‌گیرد و وجود آن نیز اهمیت زیادی دارد، کیستون یا کانکشن نام دارد. از این وسیله به منظور متصل کردن کابل شبکه به سایر قطعات از جمله روتر، سوئیچ و … استفاده می‌شود. برای اینکه تکنسین شبکه بتواند کابل‌های مسی شبکه را سربندی کند، از کانکشن کیستون یا پریز استفاده می‌کند.

جالب است بدانید که کیستون تاثیر زیادی در افزایش سرعت شبکه رایانه دارد. البته به شرط اینکه به سراغ کانکشن‌های باکیفیت و مرغوب رفته باشید.

به طور کلی می‌توان گفت کیستون یکی از ضروری‌ترین قطعات در تجهیزات شبکه پسیو محسوب می‌شود. این قطعه برای باکس، ترانک و پچ پنل استفاده می‌شود. در بازار دو نوع کیستون فلزی و پلاستیکی موجود است. در کنار متریال، دسته‌بندی دیگری نیز برای کیستون وجود دارد که عبارتند از:

Cat5، Cat5e، Cat6 ،Cat6A، Cat7، Cat7A، Cat8.

در پشت کانکشن یا کیستون یک بست قفل‌شو قرار دارد. تکنسین بدون نیاز به آچار مخصوص کابل شبکه می‌تواند اتصال بین قطعات را از طریق کانکشن ایجاد کند. بنابراین کابل شبکه به سادگی نگهداری می‌شود.

تجهیزات پسیو شبکه

 

ترانک و داکت

 

از دیگر قطعاتی که در لیست تجهیزات شبکه قرار می‌گیرد، ترانک (داکت) محفظه‌های پلاستیکی است. از این قطعات به منظور عبور و محافظت از انواع کابل استفاده می‌شود. برای اینکه بتوانید کابل‌های شبکه و محیط را منظم کنید، به داکت و ترانک نیاز خواهید داشت.

ترانک موجود در بازار اغلب از جنس پلاستیک ساخته می‌شود و انعطاف‌پذیر است. البته یکی از ایرادات ترانک و داکت، نداشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت است. به همین دلیل باید آن را در فضای بسته استفاده کنید که به آن آب نرسد.

 

سخن پایانی

در این مطلب به معرفی تجهیزات شبکه پسیو پرداختیم. پیاده‌سازی و اجرای تمامی این تجهیزات به تخصص نیاز دارد که باید توسط مهندس شبکه صورت بگیرد. برای داشتن شبکه‌ای پویا، کارآمد و پرسرعت به چنین تجهیزاتی نیاز است، البته بهتر است کیفیت این تجهیزات را نیز در نظر داشته باشید.

اشتراک گذاری در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مقاله های مرتبط

سبد خرید
مشتریان عزیز ، ضمن تبریک سال جدید به اطلاع میرساند با توجه به تعطیلات سال نو زمان ارسال کالاهای خریداری شده در بازه زمانی 20 اسفند 1402 الی 16 فروردین 1403 از تاریخ 20 فروردین 1403 شروع خواهد شد. لطفا در خرید خود دقت فرمایید.
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس