نصب و راه اندازی دوربین مدار بسته

امکان نظارت بهینه را میسر می‌سازد نه محدودیت را

به دوربین‌ هایی که در جای خود ثابت هستند و جابجا نمی شوند دوربین مدار بسته یا Closet Circuit Television و یا به اختصار CCTV میگویند. عنوان دیگر رایج Video Surveillance به معنای نظارت تصویری میباشد. دوربینهای مدار بسته سیگنال را به یک جای مشخص برای تعداد مشخصی مانیتور میفرستند. 

دوربین‌های مداربسته معمولاً برای نظارت بر اماکن داخلی و خارجی مورد استفاده قرار می‌گیرند و بسته به شرایط محیط انواع مختلفی دارند. این دوربین‌ها می‌توانند دوربین‌های ویدئویی یا دوربین‌های دیجیتال باشند.

 
 
دوربین مدار بسته
دوربین مدار بسته

ضرورت استفاده از دوربین مداربسته بر هیچ کس پوشیده نیست این روزها بیش از پیش از دوربین مداربسته برای شرکت ها، ادارات و حتی منازل استفاده می­شود. دوربینهای مدار بسته فواید متعددی دارند که استفاده از آنها را رونق بخشیده است. این فوایدبسیار باعث شده است نصب دوربین مدار بسته به امری ضروری برای هر خانه، محل کار و اماکن عمومی تبدیل شود. برای اینکه بتوانیم از جان، مال، خطرات احتمالی در خانه و محل کار جلوگیری کنیم.

 

ضرورت استفاده از دوربین مدار بسته

قطعاً امنیت جزء نیاز های اصلی و اولیه‌ی انسان است .در تمامی حوزه های زندگی و در گرو تمامی مسائلی که جان و مال مردم را تهدید می کنند، امنیت مقوله ای بسیار ضروری و مهم می باشد که این اهمیت، در محیط های مسکونی، تجاری، تفریحی و….. کاملا قابل  درک و فهم می باشد. ، دوربین های مداربسته نیز از زمان معرفی کارایی و ضرورت خود را در این زمینه ثابت کرده اند. وجود دوربین مداربسته در محل زندگی، محل کار، اماکن عمومی و … می تواند تا حد زیادی از وقوع اتفاقات ناگوار و پیش بینی نشده ای مانند آتش سوزی و یا وقوع یک جرم و جنایت و یا دزدی جلوگیری کند، از این رو با وجود دوربین مداربسته به دلیل تضمین امنیت، ترس افراد از وقوع این چنین اتفاقات کمتر شده و احساس امنیت می کنند. کاربرد اصلی و عمده دوربین های مداربسته در سیستم های حفاظتی است اما کاربرد های آن به سیستم های حفاظتی محدود نبوده و از آن فراتر میرود کاربردهایی از قبیل کاربردهای پلیسی ، نظامی، فضایی ،صنعتی ، کنترل ترافیک ، ارتباطات ویدیویی، و تصویر برداری نامحسوس.

مزایای استفاده از دوربین مداربسته

  • نظارت اسان و افزایش بهره‌وری کارکنان
  • جلوگیری از سرقت و ترساندن مجرمان
  • جلوگیری از سرقت و ترساندن مجرمان
  • شناسایی بهتر مشتریان
  • رسیدن به آرامش خاطر
  • امنیت نقل و انتقالات
  • کنترل ترافیک
  • محافظت از سالمندان و کودکان
  • کاربرد صنعتی

انواع دوربین مداربسته

دوربین ها مدار بسته  بطور کلی اصطلاحا به دو دسته INDOOR و OUTDOOR تقسیم می شوند. دوربین های INDOOR دوربین هایی هستند که در محیط های داخلی کاربرد دارند و بدنه آنها مناسب محیط های خارجی نمی باشند بطوریکه به آب و گرد و غبار حساسیت دارند. دوربین های OUTDOOR دوربین هایی هستند برای فضاهای بیرون استفاده می شوند وبدنه آنها ضد آب وگرد و خاک می باشد.

درصورتیکه می خواهید دوربین ها در دید مشتری قرار داشته و نقش بازدارنده را داشته باشند باید دوربین ها در زاویه دید مشتری نصب شوند ویا حتی می توان با قرار دادن دوربین در کاور یا قاب بزرگتر توجه مشتری را بیشتر جلب کرد.ولی درصورتیکه نیاز دارید کسی متوجه دوربین نشود می توانید از دوربین های مخفی استفاده کرده و دوربین را در محلی نصب کنید که کسی متوجه آن نشود

دوربین های دام

دام (Dome) به معنی گنبد است. همانطور که از معنی نام این دوربین ها معلوم است اصطلاح دام به شکل بدنه این نوع از دوربین های مداربسته ارتباط دارد.

دوربین های دام معمولا کاربردها و استفاده های غیر صنعتی دارند. بدنه ی این دوربین ها معمولا مقاومت زیادی در برابر شرایط بد آب و هوایی ندارد.

این دوربین های در کیفیت های متفاوتی به صورت شبکه و انالوگ ساخته می شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارد. دارای لنز ثابت با زاویه دید ۷۰ و ۸۵درجه برای محیط های مسقف اداری و تجاری مناسب می باشند. عموما دارای دیددرشب می باشند.

دوربین های بولت

اصطلاح بولت (Bullet) به معنای گلوله یا لوله است. دوربین های بولت دوربین هایی با بدنه معمولا استوانه ای شکل و عموما فلزی هستند.

دوربین های بولت معمولا کاربردی بیرونی دارند. با توجه به ضد آب بودن بدنه (IP66 بودن) این دوربین ها و شکل خاصشان این دوربین های برای محیطهای بیرونی یا شرایط سخت آب و هوایی مناسب هستند.

این دوربین ها در کیفیت های متفاوتی به صورت شبکه و آنالوگ ساخته می شوند و از نظر کیفیت تصویر محدودیتی ندارند.

توجه داشته باشید که ضد آب بودن دوربین بولت به معنای امکان غوطه ور کردن آن در آب نیست (BULEET) با لنز ثابت (زاویه دید۲۵، ۵۰ و ۷۰ درجه) و لنزهای متغیر(۳۵تا۸۰درجه و ۲۵تا ۸۵ درجه) دارای بدنه محافظ دربرابر آب و گرد وخاک، مناسب برای فضاهای بیرون نیز می باشند.عموما دارای دید درشب می باشند.

دوربین های باکس

اصطلاح باکس (Box) به معنای جعبه است. دوربین های باکس دوربین هایی با بدنه معمولا مستطیلی شکل و پلاستیکی هستند.

با توجه به امکان لنز خارجی برای دوربین های باکس و کیفیت تصویر مناسب تر آنها این دوربین ها معمولا در کابردهای تخصصی تر از دوربین مداربسته مورد استفاده قرار می گیرند.

ولی عمومی ترین کاربرد این دوربین ها برای زمانهایی است که نیاز به گرفتن تصویر در زاویه خیلی بسته باشداین دوربین ها به آب حساس می باشند و درصورت استفاده در محیط های خارجی باید از کاور برای حفاظت آن استفاده شود. این نوع دوربین ها عموما فاقد دیددرشب می باشند ولی در نور کم تصویر خوبی به ما می دهند.

دوربین های مینیاتوری(مخفی)

دوربین های مینیاتوری یا مخفی معمولا در محیط هایی استفاده می شوند که نیاز به مشاهده تصاویر به صورت غیر محسوس وجود داشته باشد. شاید بدنه خود دوربین مینیاتوری کوچک نباشد اما لنز این دوربین ها به اندازه ای کوچک است که معمولا می توان از طریق ایجاد سوراخی کوچک تصاویر را به وسیله این دوربین ها گرفت و دوربین را پشت سطحی غیر شفاف مخفی کرد. دوربین های مینیاتوری معمولا با کیفیت های متوسط مورد استفاده قرار می گیرند.

مشخصات یک دوربین مداربسته

قابلیت دید در شب

یکی از قابلیت های لازم برای هر دوربین ، دید در شب است. توانایی دوربین در این مورد باعث می شود تا در شب دوربین در شب تصاویر مناسبی را تا شعاع مشخصی ثبت نمایند. (شروع از 20 متر)

نظارت بر فضای بیرون از خانه در تاریکی شب، بسیار اهمیت دارد. امروزه دوربین هایی با فناوری مادون قرمز در بازار وجود دارند که در تاریکی شب نیز تصاویری با کیفیت بالا را ضبط می کنند. داشتن قابلیت دید در شب از ویژگی های بهترین دوربین های مدار بسته است. بسیاری از مدل های این دوربین ها به صورت اتوماتیک و با تاریک شدن محیط، LED های مادون قرمز خود را روشن کرده و تصاویر واضحی را ثبت می کنند. هر چه تعداد این LED های مادون قرمز بیشتر باشد، فضای گسترده تری تحت پوشش دوربین قرار می گیرد.

کیفیت تصویر (رزولوشن)

دوربین های مداربسته در انواع مختلف و در کیفیت های متفاوت به بازار ارائه میشوند.

کیفیت بالای تصویر یکی از مهم ترین فاکتورهای بهترین دوربین های مدار بسته است. هر چه رزولوشن تصویر ذخیره شده بالاتر باشد، تصویر دریافتی روشن تر و واضح تر خواهد بود. برای داشتن تصاویری با کیفیت ایده آل باید از دوربین های مدار بسته 1080p و بالاتر استفاده کنید. ذکر این نکته ضروری است که در صورت به کارگیری دوربین مدار بسته با کیفیت بالا، باید از کابل های HD برای انتقال تصاویر از دوربین به دستگاه DVR استفاده شود تا کیفیت آن کاهش پیدا نکند.

برابری تصویر دوربین با تصویر ضبط شده

یکی از ویزگی های مهم در نصب سیستم های نظارتی این است که برخی از دوربین های مدار بسته کیفیت مناسبی را در تصویر اولیه در اختیار شما می گذارند اما تصاویر ضبط شده در دوربین بر خلاف تصاویر دوربین از کیفیت لازم برخوردار نیستند. بسیار مهم است که در هنگام انتخاب دوربین های مدار بسته از برند هایی استفاده کنیم تا کیفیت مناسب را در تصاویر ضبط شده با کمترین حجم ممکن در اختیار ما قرار دهند.

مقاوم در برابر گرد و غبار و بارندگی

برای نصب دوربین درمکان های باز لازم است تا دوربین در برابر هرگونه گرد و غبار و بارندگی مقاومت لازم را داشته باشد

زاویه دید دوربین

زاویه دید گسترده یکی از ویژگی های بهترین دوربین های مدار بسته است. زاویه دید لنز در دوربین مداربسته، مقدار فضای قابل پوشش دهی توسط آن دوربین را مشخص می کند. هر چه زاویه دید دوربین مدار بسته بیشتر باشد، تعداد دوربین های مورد نیاز برای پوشش دادن کل ساختمان یا فضای مورد نظر کمتر می شود.

سیستم دوربین مدار بسته باسیم است یا وایرلس (بی سیم)

هر کدام از این دوربین ها مزایا و معایبی دارند. انتخاب بهتربن دوربین مدار بسته مورد نیاز بستگی به هدف و کاربری مشتری دارد. مزیت دوربین مداربسته بی سیم راحتی در نصب و جابجایی است، ولی سطح انرژی باتری آن باید به صورت دوره ای چک شود تا خاموش نشود. دوربین های مدار بسته باسیم معمولا به یک کارشناس نصب و یک منبع تغذیه ثابت نیاز دارند. تصاویر ارسالی از دوربین های باسیم کیفیت بیشتری نسبت به نوع وایرلس دارد.

قابلیت چرخش، گردش و بزرگنمایی تصویر

PTZ از ویژگی های بهترین دوربین های مدار بسته است. این دوربین ها منطقه گسترده تری را تحت پوشش قرار می دهند. کاربر می تواند بدون جابجا کردن دوربین مدار بسته و تنها با چرخاندن آن، بهترین زاویه دید را برای نظارت ساختمان پیدا کند.