انواع دوربین مداربسته | ویژگی‌ها و کاربردها

در حقیقت دوربین مداربسته وسیله‌ای برای نظارت بر روی تصویر است. در دوربین مداربسته امکان پخش فیلم و تصاویر برخلاف تلویزیون که برای همه قابل مشاهده است فقط برای تعداد بسیار کمی از نمایشگر‌ها وجود دارد.

این ابزار کاربردی توسط ” والتر بروچ” اختراع شد. هدف این مخترع از ساخت دوربین مداربسته دریافت نور و تبدیل نور به سیگنال‌های ویدئویی بود. پایه اصلی این دوربین سنسور «سی سی دی CCD»  است. این سنسور نور دریافتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل کرده سپس در هنگام پردازش، سیگنال‌های الکتریکی را به سیگنال‌های ویدئویی تغییر‌ می‌دهد که قابلیت ضبط و پخش روی صفحه نمایش را دارد.

دوربین مداربسته کاربردهای بسیار زیادی دارد اما اغلب برای جلوگیری یا ثبت جرم و تخلفات افراد در زمینه‌های شخصی و ترافیکی استفاده‌ می‌شود.

پیش‌تر در مقاله‌ «6 ویژگی یک دوربین مداربسته خوب»، ویژگی‌هایی که یک دوربین مداربسته باید داشته باشد را بیان کردیم اما امروز قصد داریم به معرفی انواع دوربین مدار بسته بپردازیم؛ پیشنهاد می‌کنیم در ادامه این مطلب با آشا آروین همراه باشید.

انواع دوربین مدار بسته تحت شبکه

انواع دوربین مدار بسته

 

دوربین‌های مداربسته به دو قسمت آنالوگ و تحت شبکه تقسیم‌ می‌شوند که عبارتند از:

آنالوگ:

  این نوع از دوربین‌های مداربسته اولین نسل از دوربینCCTV هستند که کیفیت، وضوح تصویر و قیمت آن‌ها پایین است. کابل مرکزی تمام دوربین‌ها در دستگاه کنترل مرکزی جمع شده و عمل کنترل و ضبط در دستگاه صورت‌ می‌گیرد.

تحت شبکه:

  دوربین تحت شبکه ترکیبی از دوربین و کامپیوتر است که در یک سیستم هوشمند قرار دارند. این نوع از دوربین‌ها بهترین و ساده ترین راه برای ثبت ، ضبط و مشاهده تصاویر با بالاترین کیفیت بر روی شبکه هستند. انواع دوربین مدار بسته بیسیم

دوربین مداربسته از چه قسمت‌هایی تشکیل شده است؟

 

قطعات مختلفی برای ساخت دوربین مداربسته استفاده می‌شود که عبارتند از:

بدنه دوربین:

  شامل قاب اصلی و قاب بیرونی دوربین‌ می‌شود. قاب بیرونی دوربین را معمولا بر اساس فضایی که قرار است دوربین در آنجا نصب شود انتخاب‌ می‌کنند.

قسمت‌های الکترونیکی دوربین:

  بورد اصلی، بورد تغدیه، سنسور و کانکتور

لنز:

  از آنجایی که اندازه چیپ تصاویر دوربین‌ها کوچک است از لنز برای رفع محدودیت و کوچک بودن تصاویر در دوربین استفاده‌ می‌کنند. لنزهایی که در دوربین مداربسته استفاده‌ می‌شوند معمولا از یک یا چند عدسی تشکیل شده اند و تصاویر را بر اساس فاصله کانونی ایجاد‌ می‌کنند. فاصله کانونی دوربین رابطه معکوس با زاویه دید آن دارد به این صورت که اگر فاصله کانونی لنز زیاد باشد تصویر کمتر متمرکز شده و زاویه دید دوربین مداربسته کمتر‌ می‌شود و بالعکس. پایه دوربین، محفظه قرار دادن کابل، براکت، لامپ مادون قرمز، حسگر و نورسنج، کابل شبکه، لوله فلکسی، دستگاه NVR، سوئیچ و مودم از دیگر اجزای تشکیل دهنده دوربین مداربسته هستند.  

انواع لنز دوربین مداربسته

 
  • لنزهای Fix
  • لنزهای Fix صنعتی
  • لنزهای Fix مینی کمرا
  • لنزهای فاصله کانونی
  • لنزهای موتوردار
 

انواع دوربین مداربسته

 

امروزه با افزایش علم و تکنولوژی استفاده از انواع دوربین‌های مداربسته تحت شبکه کاربرد بیشتری دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

انواع دوربین مداربسته دام

دوربین مدار بسته دام “Dome”

 

این نام گذاری بر اساس قاب بیرونی بدنه صورت گرفته که شکل آن گنبدی است از این رو به آن دام‌ می‌گویند. طراحی این نوع دوربین، آن را مناسب استفاده در زیر سقف کرده است. شکل دوربین باعث‌ می‌شود که افراد قادر نباشند فضایی را که دوربین پوشش‌ می‌دهد، شناسایی کنند.

انواع دوربین مداربسته دام به دو صورت آنالوگ و تحت شبکه وجود دارد که از لحاظ کیفیت تصاویر و وضوح با یکدیگر تفاوت دارند.

انواع دوربین مداربسته با ضبط صدا

دوربین مداربسته اسپید دام” Speed Dome

 

دوربین‌های گردان را به این نام‌ می‌شناسند. این نوع از دوربین‌ها قابلیت چرخش به همه ی جهات را دارند.

انواع دوربین های مداربسته خانگی

دوربین مدار بسته بولت” Bullet “

 

بولت به معنای گلوله است. در این نوع از دوربین‌های مداربسته بدنه شکل استوانه‌ای دارد که غالبا جنس آن‌ها فلزی است. این دوربین‌ها برای فضای بیرونی ساختمان و قسمت‌های باز مناسب هستند. دوربین در داخل قاب نصب شده و از آلودگی و آسیب محافظت‌ می‌شود. دید خوب در شب، ابعاد مناسب، نصب آسان و کیفیت بالای تصاویر محبوبیت این نوع از دوربین‌های مداربسته را بیشتر کرده است.

انواع دوربین مداربسته کوچک

دوربین مداربسته باکس “Box “

 

اصطلاح باکس در زبان انگلیسی به معنای جعبه است. جنس بدنه این دوربین پلاستیک و ظاهر آن مستطیلی شکل‌ است. محل قرار گیری لنز بر روی بدنه دوربین و به صورت جداگانه است.

انواع دوربین مداربسته کوچک

دوربین مداربسته کوچک

 

این نوع از دوربین‌ها ابعاد کوچکی دارند و کاربرد آن‌ها بیشتر به عنوان دوربین مخفی است.

دوربین مداربسته حرارتی

دوربین مداربسته حرارتی یا مادون قرمز(Thermal )

 

بر خلاف سایر دوربین‌ها که تصاویر را بر اساس نور‌ می‌سازند، در دوربین مداربسته حرارتی تصاویر بر حسب شکل حرارتی فضا تهیه‌ می‌شوند. دوربین‌های مداربسته حرارتی مناسب‌ترین نوع دوربین برای نظارت همیشگی و 24 ساعته است. این دوربین‌ها قادر به دیدن تصاویر تا فاصله 300 متری هستند و بنابراین برای استفاده در فرودگاه‌ها، بنادر و …. گزینه مناسبی هستند.

انواع دوربین مداربسته برای منزل

دوربین مداربسته روز و شب

 

این نوع از دوربین همانطور که از اسمش پیداست در هر دو شرایط قابل استفاده است. تراشه‌های حساسی در این دوربین تعبیه شده است که موجب ثبت تصاویر تاریک به صورت واضح‌ می‌شود.

 

دوربین مداربسته C

 

این شکل از دوربین امکان جدا شدن لنز و تغییر آن به لنزهای دیگر و مناسب محیط را فراهم‌ می‌کند. دوربین C شکل امکان پوشش مسافت 35 تا 40 فوت را فراهم کرده و بیشتر برای استفاده در فضاهای داخلی کاربرد دارد، همچنین سایز بزرگ آن تا حدودی از وقوع جرم جلوگیری‌ می‌کند.

 

دوربین مداربسته بیسیم

 

دوربین مداربسته بیسیم یا وای فای بهترین انتخاب برای افرادی هستند که به دنبال نصب راحت و بدون نیاز به سیم‌کشی دوربین هستند.

 

انواع دوربین مداربسته بیسیم

 
  • دوربین مداربسته بدون نیاز به دستگاه مرکزی: این دسته از دوربین‌ها با استفاده از wifi به یک wireless وصل شده و تصاویر را پخش‌ می‌کنند. همچنین برای ذخیره تصاویر از کارت حافظه‌ایی که در خود دوربین نصب شده است استفاده‌ می‌کنند.
  • دوربین مداربسته با دستگاه مرکزی: این نوع از دوربین‌ها بیسیم هستند و به دستگاه مرکزی بیسیم وصل‌ می‌شوند. این دوربین‌ها برای ذخیره‌سازی از‌ هارددیسکی استفاده‌ می‌کنند که در داخل دستگاه مرکزی قرار دارد.
 

دوربین مداربسته با ضبط صدا

 

اکثر دوربین‌های مداربسته که‌ می‌بینیم تصاویر را ضبط و پخش‌ می‌کنند اما نوع دیگری از دوربین‌ها وجود دارند که علاوه بر تصویر، قابلیت ضبط صدا را نیز دارند.

البته استفاده از این نوع دوربین نوعی تجاوز به حریم خصوصی دیگران است بنابراین هنگام استفاده از این دوربین در محیط کار بهتر است کارمندان را در جریان قرار دهید؛ اما اگر‌ می‌خواهید این دوربین را در منزل نصب کنید محدودیتی وجود ندارد هرچند به لحاظ اخلاقی و انسانی بهتر است خانواده و مهمانان از وجود دوربین مداربسته با این قابلیت با خبر شوند.

 

انواع دوربین مداربسته با ضبط صدا

 
  • دوربین مداربسته آنالوگ: در دوربین‌های آنالوگ صدا با استفاده از میکروفون‌های مدادی یا باکسی ضبط‌ می‌شوند و هم زمان با ضبط صدا، دیجیتال‌سازی اتفاق‌ می‌افتد. میکروفون در این دوربین با استفاده از یک کابل و یک منبع تغذیه و با استفاده از ورودی صدا دستگاه DVR یا HVR می‌شود.
  • دوربین مداربسته تحت شبکه IP: در این دسته از دوربین‌ها میکروفون درون خود دوربین تعبیه شده و صدای دریافت شده وارد دستگاه NVR می‌شود. نوع دیگری از دوربین‌های تحت شبکه وجود دارند که‌ می‌توان جداگانه روی آن‌ها میکروفون نصب کرد.
 

انواع دوربین مداربسته خانگی

 

از گذشته تا به امروز انسان‌ها برای حفاظت خانه خود از نرده، دیوار بلند، حفاظ، درب ضد سرقت، انواع و اقسام قفل‌های برقی و غیر برقی استفاده کرده است. امروز در کنار تمام این راه‌ها، استفاده از دوربین‌های مداربسته مناسب منازل کاربرد بیشتری پیدا کرده است. در مقاله «افزایش امنیت با دوربین مداربسته» به این موضوع به صورت مفصل پرداختیم.

خانه‌ها به صورت آپارتمانی و ویلایی هستند که با توجه به هرکدام، انواع دوربین‌های مداربسته برای منزل جهت استفاده اشخاص وجود دارد.

 

دوربین مدار بسته بیسیم

 

یکی از انواع دوربین مدار بسته برای منزل است که نیاز به سیم کشی نداشته و نصب راحتی دارد.

 

دوربین مدار بسته مموری

 

همانگونه که از اسمش پیداست بر حسب میزان حافظه مموری قادر به ذخیره تصاویر است. در این دوربین مداربسته پس از تمام شدن حافظه فیلم‌های قدیمی به طور اتوماتیک حذف شده و فیلم‌های جدید ذخیره می‌شوند.

 

دوربین مداربسته AHD

 

از انواع دوربین مدار بسته آنالوگ‌ می‌باشد. این دوربین به پک کامل سیستم از جمله هارددیسک برای ذخیره تصاویر، منبع تغذیه، کابل و فیش BNC نیاز دارد.

 

دوربین مداربسته HDCVI و HDTVI

 

دوربین مدار بسته HDCVI و HDTVI با تغییر و تحول در سیستم دوربین‌های مداربسته AHD به دنیای تکنولوژی معرفی شدند. قیمت این دوربین بسیار مناسب و بهترین گزینه برای استفاده در منازل و مجتمع‌های مسکونی است.

 

دوربین مداربسته شبکه

 

دوربین‌های تحت شبکه سیستم حرفه ای، با کیفیت و وضوح بسیار بالایی در تصاویر دارد.

 

دوربین مدار بسته مخفی

 

دوربین مداربسته مخفی به گونه ای است که نباید دیگران از وجود آن با خبر شود بنابراین عموما آن را به شکل یکی از وسایل خانه طراحی‌ می‌کنند از جمله ساعت، پریز برق یا گلدان. لازم به ذکر است در ایران این کار جرم محسوب‌ شده و مجازات سنگینی دارد.

 

دوربین مدار بسته مخصوص کنترل پارکینگ

 

دوربینی که در پارکینگ استفاده‌ می‌شود باید قابلیت خواندن پلاک و ثبت زمان دقیق رفت‌وآمد خودروها را داشته باشد.

انواع دوربین مداربسته برای منزل

دوربین مداربسته لامپی

 

طراحی این دوربین‌ها به صورت لامپ‌های LED یا حبابی است به همین علت تشخیص آن‌ها دقت بسیار زیادی‌ می‌خواهد از این رو برای جاسوسی استفاده‌ می‌شوند.

از مزایای این دوربین نصب آسان، قیمت مناسب، نظارت بالا، امکان ضبط 360 درجه و ضبط صدا است. این دوربین‌ها در انواع بیسیم، سیمکارت‌خور و دوربین مداربسته دید درشب لامپی در بازار موجود هستند.

 

دوربین مداربسته کوچک

 

دوربین مداربسته کوچک احتیاجی به سیم کشی نداشته و به آسانی نصب‌ می‌شوند. این دوربین‌ها فضای ذخیره سازی دارند و قابلیت دید در شب را فراهم‌ می‌کنند.

دوربین‌های مداربسته کوچک نیز از نوع بیسیم هستند. برخی از این نوع دوربین‌ها نیاز به وای فای دارند، درحالی‌که برخی دیگر سیمکارت‌خور هستند که در این صورت به وای فای نیازی نیست و انتقال تصاویر در آنها تنها با استفاده از سیمکارت صورت‌ می‌پذیرد.

قیمت انواع دوربین مداربسته

 

قیمت دوربین مداربسته به عوامل زیادی بستگی دارد از جمله:

  • آنالوگ یا دیجیتال بودن
  • نصب و نگهداری آسان
  • متحرک یا ثابت بودن
  • برد الکترونیکی
  • مجهز به لنز
  • نصب در فضای داخل یا امکان نصب در محیط
  • تعداد دوربین استفاده شده
  • نوع دستگاه
  • حافظه جانبی
  • قابلیت دید در شب
  • تصویر برداری رنگی در شب
  • برند دوربین
  • بیسیم بودن دوربین
  • جنس قاب دوربین

عوامل ذکر شده تاثیر زیادی در قیمت دوربین دارند که فرد بر حسب نیاز و بودجه ای که دارد اقدام به تهیه آن‌ می‌کند. از معروفترین برندهای دوربین در ایران شیائومی،‌ هایک ویژن و داهوا هستند.

اشتراک گذاری در:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین مقاله ها

سبد خرید
مشتریان عزیز ، ضمن تبریک سال جدید به اطلاع میرساند با توجه به تعطیلات سال نو زمان ارسال کالاهای خریداری شده در بازه زمانی 20 اسفند 1402 الی 16 فروردین 1403 از تاریخ 20 فروردین 1403 شروع خواهد شد. لطفا در خرید خود دقت فرمایید.
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.
این یک سایت آزمایشی است
ساخت با دیجیتس